2011.11.28. 20:28
EVA VAGY NEM EVA 2012 ?
December 20-ig minden evásnak el kell döntenie, hogy marad-e az eva hatálya alatt!!!
2011 november 17-én napvilágot látott hír szerint az EVA kulcsa 2012. január 1-jétől 37%-ra (jelenleg: 30%), értékhatára pedig 30 millió Ft-ra (jelenleg: 25 millió Ft) nő. Az EVA 2012 utáni sorsát jövőre tekintik át, hogyan alakítható ki egy új rendszer, amelynek egyik alapja az átalányadózás kiszélesítése lehetne 2013. január 1-jétől, ezzel párhuzamosan az EVA-szerinti adózás megszűnne.
Az EVA-t 2003-ban vezették be a magyar adórendszerbe, hogy az alacsony költséggel működő vállalkozások számára egy egyszerű adónemet vezessenek be. Az adó alapja a kezdetektől az EVA-s vállalkozás vagy vállalkozó bruttó árbevétele, amellyel szemben költséget nem lehet elszámolni. Az adókulcs kezdetben 15% volt, amelyet több lépésben 2010-re 30%-ra tornásztak fel.
Az EVA legfőbb előnye az egyszerű adminisztráció, illetve hogy számos adónemet kiváltva relatív alacsony adóterhelést jelent. Az EVA adóalanyi körébe jóval nehezebb bekerülni, mint kikerülni onnan. A legfontosabb korlátot az az előírás jelenti, amely szerint az adóévet megelőző évben az árbevételnek 25 millió forint alatt kell lennie.
Az EVA-t főleg a rendelkezésre álló jövedelem maximalizálása érdekében választották a társas vállalkozások vagy a magánszemélyek. A választásban mérlegelendő szempontok azonban a profitmaximalizáláson túl is vannak: többek közt az EVA adó - társasági adózáshoz viszonyítva - alacsony adóadminisztrációs költsége, amely az adóhatóság forintosítható terheit is csökkenti. Az EVA kiszámítása és bevallása, illetve az adóelőleg fizetési szabályai egyszerűek, az átláthatóság miatt ráadásul kevésbé számíthat az adóalany hatósági ellenőrzésre. Mindezek alapján tehát az EVA egy kedvező adóterhet jelent, ami hozzájárulhat a rejtett jövedelmek kifehéredéséhez.
Az EVA-körből való kilépésről vagy abban maradásról minden vállalkozásnak egyedileg kell döntenie, a költségek és a már „borítékolható" adó- és járulékváltozások függvényében. A döntés meghozatala során lényeges szempont az ÁFÁ-val kapcsolatos pozíció.
Az EVA egyik előnye, hogy a vevő felé áthárított ÁFA összege teljes egészében felhasználható az EVA megfizetésére, hiszen a felszámított ÁFÁ-t az EVÁ-s vállalkozás sem bevallani sem megfizetni nem köteles az állami adóhatóságnak. Ebből kiindulva tehát az EVA szerint adózók számára előnyös, ha az ÁFA általános adókulcsa magas, így annak 2012-től tervezett 27%-ra történő emelése kedvező lenne, ha az EVA mértéke nem változna, illetve csak olyan mértékben módosulna, amelynek következtében az adóterhelés változatlan maradna.
Amennyiben egy EVÁ-s vállalkozás 2012-től viszszatér a társasági adó, illetve személyi jövedelemadó hatálya alá, akkor ÁFA-elszámolásáról a reá vonatkozó gyakoriságnak megfelelően bevallási és - a bevallott ÁFA-egyenlegtől függően - befizetési vagy (a jogosultsági feltételek fennállta esetén) visszaigénylési pozíciója alakul ki. Ebből következik, hogy az EVA-szerinti adózás választása során nemcsak az esetlegesen elszámolható költségek nagyságrendjét kell figyelembe venni, hanem azt is, hogy azokhoz milyen arányban kapcsolódik levonható ÁFA.
Bizonyos esetekben azonban van arra lehetőség 2012-ben is, hogy egy EVÁ-s vállalkozás ÁFA felszámítása nélkül is ugyanolyan összegű bevételt realizálhasson, mint 2011-ben. Ha a 2011-ben EVÁ-s státusú vállalkozás 2012-ben visszatér a társaságiadó-, illetve személyi jövedelemadó-törvény hatálya alá, és 2012-re vonatkozóan alanyi adómentességet választ - feltéve, hogy annak választására jogosult -, valamint 2012-ben a megrendelő változatlanul nem jogosult adólevonásra az igénybe vett szolgáltatással kapcsolatban, akkor a megrendelő oldaláról tekintve a változatlan ellenérték hátrányosabb adójogi pozíciót nem eredményez. Ez a megoldás csak azon vállalkozások esetén alkalmazható, amelyek 5 millió forintot meg nem haladó forgalmat bonyolítanak le.
Ugyanakkor a jelenleg hatályos ÁFA-törvény nem egyértelmű abban a tekintetben, hogy az az EVÁ-s vállalkozás, amelynek ÁFA nélküli bevétele 2011-ben ugyan az alanyi adómentesség 5 millió forintos értékhatárát meghaladta, de 2012-től visszatér a társasági adó, illetve személyi jövedelemadó hatálya alá, akkor 2012-re vonatkozóan választhatja-e az alanyi adómentességet arra a feltételezésre alapozva, hogy bevétele 2012 -ben várhatóan nem fogja elérni az 5 millió forintot.
A 37%-os EVA-mérték esetén a lehető legoptimálisabb megoldás az EVA alóli kilépés mellett az alanyi adómentesség választása, ha változatlan ellenérték számlázása lehetséges 2012-ben, főleg akkor, ha az egyéni vállalkozó, illetve az osztalékra jogosult társas vállalkozó az osztalék után egyáltalán nem, illetve csak részben kötelezett 14%-os EHO fizetésére.
Amennyiben a 2011-ben EVÁ-s státuszú társas vállalkozás 2012-ben visszatér a társasági adó hatálya alá, mindenképpen többlet adminisztrációs kötelezettségek merülnek fel, mivel kettős könyvvitel vezetése szükséges, beszámolót kell elkészíteni és közzétenni, továbbá az osztalékelőleg évközi kifizetéséhez közbenső beszámolóra van szükség.
A fentieket a következő számítás támasztja alá:
| EVÁ-s egyéni vagy társas vállalkozás | Társasági adó alanya | Egyéni vállalkozó | Átalányadó szerint adózó |
Választás feltétele | 30 millió Ft éves bevételig | 500 millió Ft adóalapig 10% társasági adó (felette 16%) | főállásban | • 15 millió Ft éves bevételig • egyéni vállalkozó • nem állhat munkaviszonyban |
Éves nettó árbevétel | 10.000.000 | 10.000.000 | 10.000.000 | 10.000.000 |
Éves bruttó árbevétel | 12.700.000 | 12.700.000 | 12.700.000 | 12.700.000 |
Fizetendő ÁFA (27%) | - | 2.700.000 | 2.700.000 | 2.700.000 |
ÁFÁ-s költségek a nettó árbevétel%-ában* | 40% | 40% | 40% | 40% |
Bruttó érték | 4.000.000 | 4.000.000 | 4.000.000 | 4.000.000 |
Bérköltség adó és járulékterhei (éves; a 2012. évre tervezett garantált bérminimum-tervezettel számolva) - nem ÁFÁ-s | 1.476.000 | 1.512.000 | 1.476.000 | 2.730.000 |
Vállalkozói kivét (a 2012-es garantált bérminimumtervezettel számolva; 108.000,- Ft/hó) | - | - | 2.400.000 | - |
Levonható Áfa (27%) | -- | 850.394 | 850.394 | 850.394 |
EVA/TAO/Váll.osztalékalap/Átalányadó alapja | 12.700.000 | 3.566.394 | 3.602.394 | 6.000.000 |
EVA37%/TAO10%/VSZJA10%/Átakányadó16% | 4.699.000 | 356.639 | 360.239 | 1.114.483 |
Osztalékadó alapja |
| 3.209.754 | 3.242.154 |
|
Osztalékadó 16% SZJA |
| 513.561 | 518.745 |
|
Osztalékadó 14% EHO |
| 282.000 | 282.000 |
|
Iparűzési adó | 124.000 | 200.000 | 200.000 | 144.000 |
Összes adóteher | 6.302.000 | 4.713.806 | 4.686.590 | 5.838.089 |
Nettó adózott jövedelem | 2.398.000 | 3.986.194 | 4.013.410 | 2.861.911 |
Adózott jövedelem a nettó árbevétel arányában | 23,98% | 39,86% | 40,13% | 28,62% |
*Ezek a feltételezett költségek nem csökkentik az iparűzési adó alapját, de Áfájuk levonható
Kovács Andrea okl. adószakértő
A gyakorlatból tudjuk, hogy általában azok a vállalkozók választották korábban az EVA szerinti adózást, akiknek jellemzően nagyon kevés költségük volt a tevékenységükkel kapcsolatban. Gyakran például főállás mellett (nincs bérköltség, ill. járulékfizetési kötelezettség sem) - általában szellemi tevékenységet - végző vállalkozókról van szó, akik alkalmazottat nem foglalkoztatnak. Nekik az alacsony felmerülő költségek miatt továbbra is nagy valószínűséggel a magasabb- 37%-os mértékű - adókulcs is kedvezőbb lesz, mivel gyakorlatilag a teljes ÁFA összeget be kell fizetniük, ill. a teljes nettó bevétel után megfizetni a nyereségadót, majd az osztalék utáni adókat.
Véleményem szerint az alábbi két esetben „kell jól meggondolni", további konkrét számításokat végezni az esetleges áttéréssel kapcsolatban, hogy jobban jár-e a vállalkozó, ha kilép az EVA adózás alól:
• ha jelentősebb - minimum 40% körüli - felmerülő költségek merülnek fel a tevékenység során, különösen akkor, ha ezek a költségek „ÁFÁ-sak", nem bér- és járulék jellegűek, hanem pl. anyagbeszerzések...
• ha a tevékenységet alanyi adómentesen (maximum évi 5 MFt árbevételig!), a korábban számlázott „bruttó összegben" befogadja a megrendelő, mivel olyan tevékenységet végez, ami után ő sem számít fel ÁFÁ-t, pl. oktatás, egészségügy területén dolgozó megrendelők esetén, vagy maga is alanyi adómentes cég...
Fontos kiemelnünk még az áttéréssel kapcsolatos szabályozást, ami a bevételi nyilvántartás szerinti EVA adózóknál jelent többletfeladatot, ill. jelentős kiadást. Ez a most következő változás csak a betéti társaságokra vonatkozhat!
Az EVA-s időszak alatt ugyanis ezeknél a Bt-knél nem történt olyan folyamatos könyvelés, ami megfelelne a számviteli törvénynek, hiszen - a vonatkozó jogszabályi előírásokat betartva - csak a bevételeket tartotta szem előtt sok vállalkozás. Ezzel jelentősen csökkent a legtöbb esetben a könyvelési díj, ill. az egyéb adminisztriciós terhek (pl. a beszámolót sem kellett közzé tenni, hiszen nem is készült.). Az áttéréssel viszont jelentős számviteli/könyveléstechnikai változások következnek be a bevételi nyilvántartást követő időszak után. Komoly szakmai feladat, visszazökkenteni egy céget újra a régi kerékvágásba. Ún. nyitómérleget kell készíteni, melyet a jogszabályi előírások könyvvizsgálói feladatkörbe delegálnak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy míg az eseti munka oroszlánrészét nagy valószínűséggel a könyvelők végzik, semmiképp nem lehet megúszni a jelen esetben sajnos kötelező könyvvizsgálatot sem. Míg egy könyvvizsgáló munkadíja nagyságrendileg kb. 50.000,- Ft-os szükséges plusz kiadást jelent, a vállalkozók ne lepődjenek meg azon sem, ha esetleg a könyvelőjük is felszámít a munkájáért némi egyszeri díjat.
Jó hír viszont az, hogy erre a feladatra nem ír elő a jogszabály határidőt, a nyitómérleget nem kell közzétenni sem, annak adatai csak mint „előző év" fognak szerepelni a 2012-es évről készített beszámolóban.
Forrás: Harkai István Aprópénz Adózási Hírlevél 2011.November
EVA kalkulátor 2012:
http://adozona.hu/
Ha tudni szeretné, hogy mikor érdemes az evát választani kattintson a fenti linkre!
Az Adózóna új kalkulátora annak az eldöntésében segít, hogy érdemes a 2012-től 37 százalékos adómértékkel adózó eva hatálya alá tartozni.
Az Adózóna kalkulátorának mindössze két adatot kell megadnia. Egyrészt a bruttó árbevételt, másrészt az evás becsült számlás költségét.
Ezekből az adatokból a kalkulátor kiszámítja az összes fizetendő adót és járulékot külön az eva és külön a társasági adó (személyi jövedelemadó) hatálya alatt. Mindemellett ennek alapján (a költségek figyelembe vételével is) a kalkulátor kiszámítja a nettó jövedelmeket is.
A kalkulátor próbája során úgy célszerű beállítani a becsült 2012-es bruttó bevételhez a költségtartalmat, hogy közel azonos legyen a nettó jövedelem. Így megkapjuk azt a számlás költségtartalmat, amely felett már nem célszerű az evát választani.
Szólj hozzá!
Címkék: kalkulátor december eva 2012 20.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.